Reels’y (Reels), Rolki, TikToki, czy Shorts’y (Shorts).
Co platforma, to inna nazwa, ale łączy je:
- pionowy format video,
- krótki czas trwania (do 60 lub 90 sekund, a zazwyczaj od 7 do 45 sekund),
- krótka darmowa żywotność (do kilkudziesięciu godzin, z wyjątkiem viralowych filmów),
- i obecnie największy potencjał do zrobienia dużych zasięgów organicznych (darmowych) w Social Mediach.
Nazwa, a platforma:
- Reels, reels’y, rolki = Instagram i Facebook
- Tiktoki = TikTok
- Shorts, shorts’y = Youtube
Krótkie filmy są już wszędzie. To TikTok zapoczątkował ten trend, a reszta platform szybko się „zainspirowała” tym pomysłem 😉
Jako jedna z największych firm związanych z mediami społecznościowymi Meta (dawniej Facebook), która ma pod sobą takie platformy jak m.in. Facebook i Instagram, skorzystała z okazji i stworzyła Reels, gdzie użytkownicy mogą udostępniać pionowe filmy o długości do 90 sekund.
YouTube natomiast stworzył swoje Youtube Shorts i w ten sposób, gdzie nie spojrzeć, widzimy jakiś krótki filmik z milionami wyświetleń.
Co to jest viral?
Viralowe filmy i treści to te, które nagle zdobywają popularność w sieci, rozprzestrzeniając się jakby same przez się.
Mogą to być śmieszne filmiki, wzruszające historie, czy kontrowersyjne memy.
To, co je wyróżnia, to zdolność do wywołania emocji i zainteresowania użytkowników w sposób, który sprawia, że chcą je udostępniać dalej.
Ale czy to wszystko dzieje się spontanicznie? Nie do końca!
Za viralowym sukcesem stoi zazwyczaj starannie zaplanowana strategia marketingowa, uwzględniająca psychologię użytkowników, trendy internetowe i optymalizację pod daną platformę. Tak więc, choć zrobienie virala może wydawać się niczym magiczne zjawisko, to jednak za nią często kryje się ciężka i/lub mądra praca i sprytne działania marketingowe.
Oczywiście nie zawsze, bo w memach z kotami i ogórkami nie ma za dużo polotu i finezji…
Dlaczego warto tworzyć krótkie filmy i próbować aby stały się viralowe?
Wspaniałą rzeczą w krótkich filmach jest to, że nie potrzebujesz wspaniałych i drogich kamer, które przechwytują wideo w rozdzielczości 8K.
Wystarczą kamery w smartfonach. Nowe iPhone’y, Samsungi itp. mają takie aparaty, że kilka lat temu byśmy nawet nie pomyśleli, że to możliwe. A jednak.
Nie musisz nawet być ekspertem w dziedzinie wideo, ponieważ wiele edycji można wykonać bezpośrednio na telefonie np. w aplikacji CapCut, InShot, czy w natywnych edytorach aplikacji Social Media.
Właśnie dlatego ten sposób marketingu jest tak przydatny dla firm, niezależnie od ich wielkości i branży, do której należą.
Wady krótkich filmów i prób zrobienia virala.
Wraz ze wzrostem liczby osób i firm tworzących treści, konkurencja w tworzeniu filmów, które się wyróżniają jest zauważalna. A to jednak utrudnia zdobywanie wyświetleń, interakcji, obserwujących … i oczywiście sprzedaży.
Cały czas powstają nowe trendy, techniki i narzędzia, aby tworzyć viralowe filmy nie potrzebujesz żadnego certyfikatu. Wystarczy Ci internet, czas i chęci.
To wszystko sprawia, że robienie przydatnych virali (nie tylko memów z kotami), jest co raz trudniejsze.
Sekret robienia viralowych filmów.
Najważniejsze wciąż jest to, jak działają i myślą ludzie, a jeszcze dokładniej, ich psychologia. A to się nie zmienia.
Jeśli nauczysz się pewnych zasad zachowania ludzi i połączysz to z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami, to będziesz w stanie tworzyć viralowe filmy/rolki na każdej platformie. Nie powiem, że zawsze, bo gwarancji nie ma.
Ale jeśli rozumiesz ludzi, ich problemy, potrzeby, emocje i myśli – to stąd już krótka droga, do robienia viralowych filmów.
Jak więc upewnić się, że Twoje filmy są widoczne dla większej liczby osób i generują zaangażowanie?
Teraz przejdziemy do konkretnych wskazówek.
Wskazówka #1. Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami
Instagram Reels są teraz w zasadzie takie same jak TikTok. Użytkownicy przesyłają swoje filmy zgodnie z viralowymi wyzwaniami (viral challenge), trendami lub np. piosenkami..
Możesz to wykorzystać na swoją korzyść, tworząc treści związane właśnie z aktualnymi trendami i wyzwaniami. Pomoże Ci to uzyskać więcej wyświetleń i zaangażowania na swoich rolkach. Pamiętaj tylko, aby nie robić na siłę tego, to co wszyscy. Dodaj coś od siebie, bądź kreatywny, a nie tandetny.
Aby dowiedzieć się, co ostatnio zyskuje na popularności w Internecie, możesz sprawdzić zakładki typu ‘eksploruj’ na Instagramie, TikToku, czy X (dwaniej Twitter) lub skorzystać z Google Trends, aby zobaczyć, co zyskuje na popularności w Internecie.
Poniżej znajduje się przykład od Zach’a Ochoi. Zach wie, że ASMR jest wiecznie zielonym trendem w mediach społecznościowych, więc wykorzystuje go praktycznie zawsze. Widok, jak przygotowuje jedzenie bez muzyki w tle oraz prosty i minimalistyczny montaż jest bardzo satysfakcjonujący.
Tworząc filmy z elementami viralowymi, upewnij się, że są one istotne dla Twojej marki i firmy.
W ten sposób możesz nadal generować leady i sprzedaż, nawet jeśli Twoje filmy stana się viralowe.
Wskazówka #2. Zacznij od mocnego wejścia!
Viralowe filmy są przed wszystkim szybkie i krótkie. Dlatego ważne jest, aby Twoje publikacje nie przekraczały 90 sekund.
Oznacza to, że nie ma czegoś takiego jak „zachowaj najlepsze na koniec”, choć wciąż możesz to wykorzystać, aby użytkownik oglądnął Twój film do końca, a to niezwykle ważne!
W każdym razie to, co najlepsze powinieneś dawać przez cały czas trwania filmu 🙂
Dłuższe filmy mają tendencję do tracenia uwagi ludzi. Pierwsze kilka sekund filmu ma kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia uwagi widzów i utrzymania ich zaangażowania do końca.
Badania Microsoft z 2015 roku wykazały, że zakres naszej uwagi (attention span), to zaledwie 8 sekund. Czyli krócej, niż zakres uwagi złotej rybki. A to wszystko miało miejsce prawie 10 lat temu. Niektórzy eksperci mówią, że pierwsze 3 sekundy są najważniejsze. Zdecydowanie się z tym zgadzamy.
Dlatego też należy upewnić się, że pierwsze kilka sekund Twojego filmu jest w stanie przyciągnąć uwagę.
Jednym ze sposobów na to jest rozpoczęcie od zbliżenia. Może to być zbliżenie produktu lub twarzy, jeśli w filmie występuje osoba. Innym sposobem na mocne rozpoczęcie jest użycie napisów lub nakładek tekstowych na początku filmu.
Gdy wiesz, kim są Twoi docelowi odbiorcy, łatwiej jest wymyślić pomysły na filmy, które będą z nimi rezonować. Pamiętaj, że celem jest tworzenie treści, które zainteresują docelowych odbiorców i skłonią ich do oglądania Twoich filmów.
Algorytmy mediów społecznościowych wykorzystują uczenie maszynowe, które bierze pod uwagę zaangażowanie (polubienia, komentarze, zapisania, udostępnienia) i czas, w jakim uzyskują je Twoje filmy.
Pomoże to przyciągnąć uwagę ludzi, nawet jeśli po prostu przewijają swój kanał z wyłączonym dźwiękiem.
Oto przykłady 7 viralowych hooków (wstępów, haczyków, pierwszych sekund filmu) w 1 artykule i filmie.
Hej, to nie koniec 🙂 Tu masz kolejne 7 haczyków na viralowe filmy.
Przetłumacz, wrzuć swoje słowa do tych szablonów i zacznij działać!
Wskazówka #3. Konsekwencja do robienia viralowych filmów jest kluczowa
Kluczem do sukcesu na każdej platformie mediów społecznościowych jest konsekwencja.
Z resztą, w życiu też tak jest.
Musisz być konsekwentny, aby zwiększyć liczbę obserwujących i uzyskać więcej wyświetleń swoich filmów. Oznacza to regularne publikowanie i planowanie filmów oraz ich konsekwentne promowanie.
Jeśli nie masz pewności, jak często powinieneś publikować, zacznij od jednego filmu tygodniowo. Następnie możesz stopniowo zwiększać częstotliwość w miarę nabierania wprawy w tworzeniu filmów.
Pamiętaj, że jakość jest równie ważna niż ilość, ale na początku swoich prób, daj sobie więcej przestrzeni na testowanie. Przygotuj 1-3 różne rodzaje filmów, które według Ciebie mają szansę na virala i testuj.
Jeśli jakiś filmik zbierze trochę zaangażowania lub wyświetleń, przeanalizuj go. Następnie spróbuj ulepszyć format i opublikuj ponownie z minimalnymi zmianami.
Wskazówka #4. Celuj w konkretną niszę lub temat
Z mediów społecznościowych korzysta wiele osób o różnych zainteresowaniach – od tych, którzy nie mogą żyć bez gier komputerowych, po tych, którzy są uzależnieni od filmów instruktażowych dotyczących makijażu.
Pierwszym krokiem jest ukierunkowanie na konkretną niszę lub temat. Pomaga to skupić się na treści i upewnić się, że filmy są odpowiednie dla odbiorców. Jednocześnie ważne jest przedstawienie tematu, który chcesz poruszyć w taki sposób, aby był ciekawy dla wszystkich.
Im więcej osób ogląda i angażuje się w Twoje filmy, tym wyższa będzie ich pozycja na stronie ‘polecanych’ i w wynikach wyszukiwania.
Aby dowiedzieć się, jakie tematy lub nisze są popularne na Instagram Reels lub Tiktoku, możesz skorzystać z funkcji wyszukiwania.
Poszukaj popularnych hashtagów i tematów, które są istotne dla Twojej firmy, na przykład hashtagi związane z jedzeniem są jednymi z najpopularniejszych, dlatego marketing restauracji na Instagramie jest tak potężnym narzędziem.
Wskazówka #5. Używaj popularnej muzyki lub dźwięków
Muzyka to świetny sposób na dodanie energii i emocji do bębnów. Może również pomóc w ustaleniu nastroju i tonu filmu. Dlatego ważne jest, aby używać popularnej muzyki lub dźwięków, które spodobają się docelowym odbiorcom.
Możesz także użyć efektów dźwiękowych, aby uczynić swoje filmy bardziej zabawnymi i wciągającymi.
Upewnij się tylko, że dźwięki, których używasz, są odpowiednie dla twojego filmu i nie odwracają uwagi od treści.
Najlepiej obserwować twórców, którzy co jakiś czas udostępniają dźwięki, które mają potencjał na stanie się trendami. Polecamy Anię, która dzieli się tzw. ‘early trending audio’.
Wskazówka #6. Dobierz odpowiedni rozmiar
Krótkie viralowe filmy są przeznaczone do oglądania głównie na urządzeniach mobilnych.
Oznacza to, że musisz tworzyć je w formacie pionowym i odpowiednim rozmiarze, aby można je było prawidłowo oglądać na małym ekranie. Bez tego ani rusz.
Idealny współczynnik proporcji to 9:16.
Idealna rozdzielczość to 1080×1920 pikseli. Idealna długość to od 7 do 40 sekund.
Wskazówka #7. Miej oko na viralowe filmy konkurencji (ale nie tylko)
Nie zapominaj o obserwowaniu, czego dokonują Twoi konkurenci w dziedzinie viralowych treści, ale też sięgaj po inspirację poza ich obrębem.
Śledzenie tego co działa w mediach społecznościowych, na konkretnych profilach, czy nawet obserwowanie świata popkultury może dostarczyć Ci cennych pomysłów na własne viralowe treści.
Uważamy, że każdy filmik może zaistnieć w każdej branży. Spróbuj skorzystać z tego przekonania.
Pamiętaj jednak, aby twoje materiały były nie tylko zainspirowane, ale także unikalne i autentyczne. Inspiruj się, ale zawsze zachowuj oryginalność, dostosowując treści do charakteru swojej marki i oczekiwań publiczności.
Narzędzia analityczne dostępne bezpośrednio w aplikacjach mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy YouTube, są nieocenionym źródłem informacji na temat popularności treści wideo.
Funkcje takie jak analiza statystyk, wyszukiwanie trendów oraz identyfikacja kluczowych wskaźników zaangażowania pozwalają dokładnie monitorować efektywność treści i identyfikować potencjalne obszary do eksploracji w ramach własnych kampanii wideo.
Podsumowanie – jak robić viralowe filmy?
Osiągnięcie viralowego rozgłosu za pomocą krótkich filmów może wydawać się trudnym zadaniem. Ale dzięki odpowiednim strategiom jest to zdecydowanie możliwe. Kiedy w końcu przyciągniesz więcej oczu za pomocą viralowych filmów, nie tylko zyskasz więcej obserwujących, ale także poprawisz świadomość top-of-mind. Pamiętaj tylko, aby skupić się na tworzeniu wysokiej jakości treści, które są istotne dla docelowych odbiorców. Zawsze zaczynaj od użytkownika lub klienta. Robisz to dla niego.
Inwestując w swoja wiedzę i umiejętności, możesz upewnić się, że Twoje filmy będą widoczne dla większej liczby osób, wygenerują większe zaangażowanie, bo osiągną status virala.
BONUS: Checklista + trend stack, aby stworzyć virala:
- Przyciągający uwagę haczyk/wstęp = wyświetlenia
- Ciekawa historia/uczucie satysfakcji = polubienia
- Silne emocje/opinia = komentarze
- Uczucie typu “I can relate” / ”Utożsamiam się z tym” = udostępnienia
- Duża wartość merytoryczna = zapisania
- Mocne CTA (wezwanie do działania) = zwiększenie szansy na interakcję odbiorcy
- Dźwignia na kimś/czymś znanym = zwiększenie szansy na viral + wyświetlenia
- Dźwignia na trendzie = zwiększenie szansy na viral + wyświetlenia
Viralowe filmy, które wyjaśniają jak robić viralowe filmy:
Dziękujemy za Twój czas!